2018. szeptember 20., csütörtök

Kovászos, élesztős házi kenyerem

Amíg az olaszországi bejegyzésemet írom, szeretném megosztani a mostanában legjobban sikerült kenyeremet. :) Nem szeretnék nagyképű lenni, tudom, hogy még van hova fejlődni és ezrek jobbat, finomabbat sütnek, mint én. De ez most állagra, ízre, méretre jól sikerült és szeretném magamnak is megőrizni a receptet. 
Az én sütőm mindig nagyon megsüti a tetejét... Így a sütési idő, hőfok nem mindig azonos, hanem ahogy látom sütés közben a kenyeret. Ezért csak irányadásként fogok írni valamit.
A kovászom kb. 3 hónapos. Nem mindig kovászos kenyeret sütök, így sokszor a hűtőben csücsül. A kovászt Limara receptje alapján készítettem, és volt már etetve fehér liszttel is. De most utóbb nem sok volt már az üvegben, így kivettem egy evőkanálnyit és azt etettem meg külön, kb. 3x, teljes kiőrlésű rozsliszttel és kenyérliszttel.
Mivel nem volt sok időm, és ugyebár nem túl erős a kovász, így adtam hozzá élesztőt is. Tudom, tudom, hogy nem így az igazi, de időtakarékosnak kellett lennem, és finom kenyeret sikerült sütni. :) A legfontosabb pedig, hogy tudjuk, miből van, amit az asztalra teszünk. 

Elkészítése

A kenyérsütőmet hívtam segítségül a dagasztáshoz. Az üstbe belepakoltam a vízzel, élesztővel összekevert kovászt, olajat, majd rátettem a sóval, lenmagpehellyel összekevert lisztet. Miután a gép bedagasztotta, átgyúrtam és kicsit gömbölyítettem. Majd kb. fél órát kelesztettem letakarva. Ezután megformáztam és margarinnal kikent, liszttel megszórt jénaiba tettem. Lefedve további fél órát kelesztettem.
A sütő aljába tettem egy vízzel teli kisebb edényt és a kenyeret is lekentem vízzel sütés előtt, majd bevagdostam a tetejét.
230 fokos előmelegített sütőben 15 percig sütöttem, majd mivel nagyon sült a teteje levettem a hőfokot 180 fokra és így sütöttem 20 percig, immár egy sütőpapírral letakarva a tetejét, az utolsó 15 percre feljebb vettem 200 fokra a sütőt, de továbbra is letakarva maradt a kenyér.

Hozzávalók:
15 dkg teljes kiőrlésű liszt
15 dkg fehér liszt
15 dkg kenyérliszt
5 dkg rétesliszt
20 dkg hűtős kovász*
1, 2 dkg élesztő**
2 tk. só
1 ek. lenmagpehely
2 ek. olaj
2,8-3 dl víz (Attól függ, hogy mennyit vesz fel a liszt. Inkább először kevesebbet adjunk, és ha úgy érzékeljük, hogy vesz még fel a liszt, akkor adunk hozzá. Én kenyérsütőben is szoktam vele "játszani."
liszt, margarin a jénaihoz

* Megetettem a kovászt, de aztán nem volt időm rögtön sütni, így beraktam pár órára a hűtőbe.
** Az élesztőből csak úgy levágtam egy pici darabot. De legközelebb csak 1 dkg-ot rakok bele, az a 0,2 eltérés nem számít. :)



2 megjegyzés: