2012. április 23., hétfő

Kalács Anyától Dédi receptje alapján

Húsvétra készült a kalács is. Én voltam az egyszemélyes nézőközönség és Anya a szakács, kukta, minden egyben. :) Na, de nem csak ám néztem, hanem jegyzeteltem is bőszen, hogy miből mennyit, hova, hogyan. :) Még így is kicsit nehezen fogok hozzá az íráshoz. Ha én készítek valamit, akkor azt egyszerű leírni. De így kicsit nehezebb. Főleg egy kalácsnál, amit aztán nem minden nap készít az ember lánya. De akkor is szeretném megörökíteni. Mivel elmondhatom, hogy ez a recept nemzedékről nemzedékre száll. Dédim receptje. Szerintem Anya egyik szakácskönyvébe úgy vannak leírva a hozzávalók, hogy "Mama kalácsa". Szóval Dédim, Mamám, Anyukám is e recept alapján sütötte/süti a kalácsot. Én is ez alapján fogom. :) Ez azért nem zárja ki, hogy más kalács receptet is kipróbáljak majd, de ezt én is szeretném megőrizni. Akárhányszor sül kalács a családban, mindig emlegetik Dédimet, hogy ő a kis kezeivel, hogy tudta gyúrni. Anya is nagyon szép és finom kalácsot sütött. :)
Készült üres fonott kalács - én ezt vajas-mézesen szeretem a legjobban, - kakaós rúd és túrós béles. Szeretem amúgy a szilvást is. A szilva nem a kedvencem, ezért azokat mindig gyorsan bekapkodom és aztán olyan finom a kalács, ahogy ráolvad a tetejére a szilvalé... Na, de majd nyáron/ősszel lesz olyan is, ha megterem a szilva. :) Akkor kalandozzunk vissza a mostani kakaós, túrós és üres változathoz, és megpróbálom leírni az elkészítés módját. :)

Elkészítése (a jegyzetem alapján próbálom rendesen leírni)

1,5 dl langyos tejben elmorzsoljuk az élesztőt, 2-3 csipet cukor teszünk bele és felfuttatjuk.
Átszitáljuk a lisztet, közepén mélyedést készítünk és beletesszük a következő hozzávalókat:
1. felfuttatott élesztő
2. felvert tojás
3. tejföl
4. 6 dl (maradék) langyos tejben elkevert cukor
5. 0,5 dl sós langyos víz
6. olvasztott margarin (+ a dagasztáshoz is kell. Ujjainkra, kezünkre teszünk egy kevés olvasztott margarint, ez megkönnyíti a dagasztást.)
Hólyagosra dagasztjuk. Akkor jó, amikor elválik az edénytől. Zárt, langyos helyen kelesztjük, tetejét és alját liszttel megszórjuk és ruhával letakarjuk. Kelesztési idő kb. 1 óra.
Figyeljünk arra, hogy minden hozzávaló szobahőmérsékletű és/vagy meleg legyen.
Több részre osztjuk a tésztát és megtöltjük. Kinyújtjuk a tésztát, megszórjuk cukros kakaóval és értelemszerűen a rudakhoz feltekerjük.
A túrós béleshez négyzeteket vágunk és közepére túrót teszünk, sarkait behajtjuk.
Az üres kalácsnak valót 2 "sodrott rúd" összefonásával készítjük.

Update 7. 160 fokos előmelegített sütőben 40-50 percig sütjük.

Hozzávalók:
1,5 kg liszt
15 dkg cukor
15 dkg margarin (+ a dagasztáshoz)
3 tk. só
2-3 csipet cukor
3 dl tejföl
3/4 l tej (1,5 dl + 6 dl)
1 tojás
6 dkg élesztő
0,5 dl víz

Az elkészítési mód leírása kicsit "jegyzetfüzetes", de legalább ezt is megörökítettem és a szép kalácsokról szerettem volna mindenféleképpen képet mutatni. :)




4 megjegyzés:

  1. ez ESZMÉLETLEN JÓL néz ki!!!!!! :)))

    VálaszTörlés
  2. Nagyon-nagyon jól néz ki minden darab! Ügyes anyucid van, és biztosan neked is ugyanilyen jól fog majd sikerülni! Nagyon jó a recept is, elmentettem, köszi! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm. Remélem, Nektek is ízleni fog, ha kipróbálod. :)

      Törlés