2012. április 17., kedd

Medvehagymás-sajtos részeges pogácsa

Igen, végre a mi konyhánk is megismerte a medvehagymát. :) Anya vette a piacon. Nekem egy kicsit a gyöngyvirág leveleire hasonlít. :) Persze csak kinézetre, mert a virág levelét nem kóstoltam meg és nem is fogom. De a hagymának nagyon szuper illata van, amikor felaprózzuk.
Remélem, a pogácsa nem fog megrészegíteni és brummogni sem fogunk. Jól lakni annál inkább, mert finom lett. :) Csak a felét használtuk fel a medvehagymának, mivel először próbáltuk ki és nehogy elriasszon esetleg az intenzív íz. De a másik felével is van tervem. Szerintem nem ez lesz az utolsó csomag medvehagymánk amúgy. :)
Már más blogon is láttam medvehagymás pogácsát, de a receptgyűjteményemben keresgéltem recept után. Először is péksüteményfélét akartam készíteni, így esett a választás a pogácsára. 
Amikor a főiskolai gyakorlatomat töltöttem, akkor egy "munkatársam" hozott nagyon finom részeges pogácsát névnapján. Nem vagyok egy pogácsa mániás, de az nekem nagyon-nagyon ízlett. Sajnos a receptet nem kértem el. Aztán egyszer találtam a hálón egy részeges pogácsa receptet, azt el is készítettem kb. másfél éve. Az volt az első pogácsám. A mai a második. :) De valahogy az első nem hozta a várt ízt és állagot, de azért jó volt. Ez a második már nálam is nyerőbb. :)
A recept egy Drótpostagalamb receptgyűjteményből való. Hát nem titok, hogy kicsit meg kellett dolgozni azért, hogy jó állagú tésztát kapjak. Mivel a receptben leírt lisztmennyiség kevésnek bizonyult. Vagy mondhatnám azt is, hogy a tej sok volt. De már csak liszt hozzáadásával lehetett a helyzeten javítani. Végül szépen kialakult a tésztánk. :) Lehetett nyújtani, szaggatni és megsütni. Összesen 104 db pogácsa lett. :)

Elkészítése

Az átszitált lisztben elkeverünk egy kevés sót, közepén készítünk egy mélyedést és beletesszük a tojássárgákat, a tejben felfuttatott élesztőt (meglangyosítjuk a tej felét, teszünk bele egy csipet cukrot és belerakjuk az elmorzsolt élesztőt, 10-15 percig pihentetjük), a tejfölt, a maradék tejet, 10 dkg olvasztott margarint (vagy zsírt) és a kemény habbá vert tojásfehérjéket. A tésztát jól kidolgozzuk és pihentetjük. Én most kb. csak 15 percig pihentettem... De szerintem ez nem volt gond.
Majd ujjnyi vastagra kinyújtjuk a tésztát, olvasztott margarinnal bekenjük a tetejét és megszórjuk 1/3 rész apróra vágott medvehagymával (előtte megtisztítjuk és késes aprítóval vagy késsel felaprózzuk). Összehajtjuk mint egy terítőt, félbe, majd megint félbe. Újra kezdődik a nyújtás, kenés, szórás... Ezeket háromszor kell megismételni.
Végül 2 ujjnyi vastagra nyújtjuk (ez lehet nem mindenhol sikerült ilyenre), "becsíkozzuk" a tetejét, kiszaggatjuk, kicsit megsodorjuk/formázzuk az alját és lekenjük felvert tojással, megszórjuk sajttal.
Előmelegített, forró sütőben (kb. 220 °C) kb. 15-20 percig sütjük.

Hozzávalók:
kb. 70 dkg liszt (eredetileg 50 dkg)
1 tk. só (ez kicsivel több is lehet)
4 dkg élesztő
1 pohár tejföl (150 g)
2 tojás (külön a sárgája, külön a fehérje)
10 dkg margarin + a kenéshez
0,3 dl tej
1 tojás a tetejét megkenni
reszelt trappista sajt
fél csomó medvehagyma (7 levél volt)








2 megjegyzés:

  1. Nagyon jól néznek ki, tökéletes pogik:)Nagy pogácsa rajongók vagyunk:) A gyöngyvirágot meg jobban is teszed, ha nem kóstolod meg, minden része mérgező.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! :) Nem, nem is kóstolnám meg, az illata viszont isteni szerintem.

      Törlés